"De K1, BMW's eigen toernooipaard"
Schreef MOTOR Emotion in hun magazine in november 2000.
 
De BMW K1 was een van de eerste seriemotoren die met een volledige stroomlijn werd geleverd.
Daarmee had de motor een Cw-waarde van 0,34 (bij liggende bestuurder).
Met dat ontwerp week BMW af van alles wat tot dan toe gebruikelijk was in de motorfietswereld.
De motor was in twee kleurencombinaties te bestellen, blauw en rood.
In beide gevallen werden velgen, transmissiehuis, opdruk en andere details in felgeel uitgevoerd, waarmee de K1 een extra opvallende verschijning was.
Later werd een wat bescheidener grafietgrijze kleur toegevoegd aan het assortiment.
Motorisch werd de K1 aangedreven door een 4-cilinder in-lijn motor,
met 16 kleppen.
Met 100 pk was de K1 een echte sportmotor.
De achterwielophanging was voor het eerst uitgevoerd in paralever enkelzijdige ophanging.
Tussen 1988 en 1993 zijn er 6921 exemplaren van de K1 gemaakt,
de laatste 100 exemplaren kregen de naam K1 Ultima.
 
 
technische gegevens van de K1
         Motor : vloeistofgekoelde viercilinder met vier kleppen per cilinder
         Cilinderinhoud : 987 cc
         Compressieverhouding : 11:1
         Versnellingen : vijf
         Transmissie : primair tandwielen, secundair cardan
         Frame : brugframe met dragend blok
         Vering : voor hydraulisch gedempte voorvork, achter Paralever-systeem
         Banden : voor 120/70 x 17, achter 160/60 x 18
         Gewicht : 259 kg.
         Vermogen : 100 Pk bij 8.000 tpm
         Topsnelheid : 240 km/u  
     
     Kleuren overzicht voor de K1
 
      Acryl basis kleuren
 
     .Dakargeel alleen voor de ULTIMA code 267
     .Marrakesch rot       code  658
     .Schwarz mat           voor het frame
 
      Metallic kleuren
 
     .Classicschwarz    code  670
     .Konigsblau         code  680
     .Lagunablau         code  657
     .Seidenblau          code  690
 
     Belijningkleur
 
    .Wit                            code  101